Alle kapitalen hebben meer wit nodig tussen de letters, als er twee of meer kapitalen na elkaar geplaatst zijn. Dit komt omdat de automatische witverdeling is gebaseerd op een combinatie van een hoofdletter (kapitaal) met daarna kleine letters. Voor een tekst gezet tussen de 9 en 12 pt pas ik de letterspatiëring aan met ongeveer 30.
[onderschrift] Letterspatiëring staat op 30.
Dit verhaal slaat nergens op, men is afhankelijk van het lettertype bijv. de Courier is gebaseerd op alle letters even breed en gebruikt men de Arial dan is deze niet te vergelijken met een schreef letter zoals de Times.
En hoezo Letterspatiering op 30 pt? Het aan- en afspatiëren maakt gebruik van eenheden en het voorbeeld is volgens mij geen +30, eerder +15.
Beste Martien,
Het gaat hier om het spatiëren van kapitalen en kleinkapitalen. Deze hebben voor een rustiger tekstbeeld meer wit tussen de letters nodig omdat de kerning gebaseerd is op onderkast. Ik geef als leidraad 30pt extra wit omdat een tekst in kapitalen echt meer wit nodig heeft. Leuk te lezen dat het zetten van teksten je zoveel doet. Misschien vindt je het leuk om de opstellen over typografie van Tshichold te lezen, daarin beschrijft de oude meester over het toevoegen van meer wit tussen de (klein)kapitalen.
Ik blijf problemen houden met die 30 pt, 30 pt is 2,5 augustijn.
1 augustijn is ± 4,5 mm, x 2,5 = iets meer dan 11 mm!
Nu wordt er niet meer gesproken (gewerkt met) over augustijnen maar met pica’s, 1 pica is kleiner dan een augustijn, dus voor het gemak even afronden dan praat men over 10 mm.
Martien ik ben er even ingedoken en ik heb mijn tekst aangepast want voor het spatiëren wordt inderdaad de pt aanduiding niet gebruikt in Indesign. Net even een proefje gemaakt in Indesign wat het extra wit is en dan kom ik met spatiëren op 30, op een extra wit van 0,1 mm. Klopt het dat je zelf nog teksten in lood hebt gezet?