[metaslider id=656]
Op 8 juni 2015 werd ik tweelingmoeder toen mijn zoontjes werden geboren een eeneiige tweeling. Een prachtig voorrecht! Tijdens mijn zwangerschap kwam ik in contact met het NVOM de vereniging voor meerlingen. Door de start van mijn bureau was ik gericht op mooie projecten om mee te starten en de restyling van het magazine paste volledig in mijn straatje. Hoofdredactrice Margreeth Fernhout was net met Angelique Verheij in gesprek over de nieuwe huisstijl, dus daar kon de restyling van het magazine mooi in worden meegenomen. Een leuke samenwerking ontstond en ondertussen is de tweede editie in de nieuwe vormgeving alweer bij de drukker.
Restyling
Bij een restyling van een magazine komt veel kijken. Wie is de doelgroep en wat spreekt aan. De vormgeving van het Meerlingenmagazine kon een frisse uitstraling gebruiken naast de volle pagina’s is het creĆ«ren van meer wit een belangrijk onderdeel om lucht te krijgen. Door te kiezen voor groter beeld opstaan er rustmomenten in het blad die nodig zijn voor de lezer om de grote hoeveelheid informatie te verwerken. Het is belangrijk te kijken wie je doelgroep is en wat het magazine wil overbrengen. Het zoeken is naar een juiste balans. In het geval van het Meerlingenmagazine moest ook de huisstijl van NVOM een belangrijk onderdeel worden voor het magazine. Zo versterk je de identiteit van het NVOM als merk.
Typografie
Ook het vinden van een “zuinige” letter die goed leesbaar is, is een belangrijk onderdeel die bij de restyling hoort. Met de keuze voor het juiste lettertype staat leesbaarheid voorop. In het geval van een magazine waar veel informatie wordt gedeeld is het handig voor een zuinige letter te kiezen dit betekend dat dezelfde hoeveelheid woorden op een regel bij een zuinige letter korter is dan een ander lettertype. Waarbij de vormen breder zijn. Ook is het handig als de stokken en staarten van een letter (de letters ypdfghjkl) niet te lang zijn. De interlinie (het wit tussen de regels) behoefd dan geen extra wit.
Zo zijn er uiteraard nog veel meer aspecten die bij een restyling van een magazine horen. Als je daar specifieke vragen over hebt, mag je altijd hieronder een reactie plaatsen of mij een e-mail sturen.
Beste Tine,
Mijn naam is Iris en ik werk voor het tijdschrift gezondNU. Momenteel ben ik bezig met een klein onderzoek over hoe we de cover van ons tijdschrift nieuw leven in kunnen blazen. Hierdoor kwam ik op jouw website terecht. Ik vroeg mij af of je ook goede handvatten hebt voor het restylen van de cover van een tijdschrift.
Ik hoor graag van je.
Met vriendelijke groet,
Iris Dekkers
Marketing
Beste Iris, bedankt voor je reactie. De cover van een magazine is de etalage van wat er in het tijdschrift gebeurt. Het is belangrijk dat dit klopt. Hou het rustig en overzichtelijk op de cover. Typografisch gezien, gebruik niet meer dan 3 verschillende lettertypes en less is more. Succes met de restyling. Jullie kunnen altijd mijn hulp inroepen voor lastige ontwerp klussen. Groeten Tine